دکتـر الهـه مهـرمـنش  دکتـری روانشنـاسی سلامــت

روبرو شدن با اشتباهات

اگر دنیای آرمانی ای وجود داشت که در آن والدین کامل فرزندان کاملی را پرورش می دادند، بین اشتباهات و عزت نفس رابطه ای وجود نداشت . اما والدین شما احتمالا کامل نبودند. وقتی کوچک بودید، اگر کاری می کردید که آن ها آن را اشتباه می دانستند، حتما به شما تذکر می دادند. اگر به همراه تذکر پیغام "بد هستی" به شما داده شده باشد، در مسیری قرار گرفته اید که همیشه نتیجه می گیرید که اشتباه کردن معادل بد بودن است .

منتقد آسیب رسان درونی چگونه به وجود می آید؟

به موازات افزایش سن این تذکرات و سرزنش های والدین را درونی کردید و وظیفه ی انتقاد از خود به خاطر اشتباه کردن را خودتان بر عهده گرفتید. خلاصه اینکه منتقد آسیب رسان را به وجود آوردید و او را در موقعیت حمله به خود قرار داده اید. 

 

 

ارزش های متناقض جامعه ی ما به شما در ایجاد منتقد کمک کرده است. دریافته اید برای اینکه عضو خوبی برای جامعه باشید، باید با دیگران مساوی و از آن ها برتر ، بخشنده و معتقد، و هیجانی و خوددار باشید. این نظام بازنده-بازنده که در آن ارزش های هم زمان نمی توانند وجود داشته باشند ، به منتقد شما اجازه داده است در هر کاری که انجام می دهید خطایی بیابد و به شکلی اغراق آمیز اعمال شما را به باد انتقاد بگیرد. 

افراد دارای عزت نفس پایین چگونه رفتار می کنند؟

ممکن است تدافعی بار آمده باشید یعنی برای همه ی اشتباهات دلیل تراشی کنید.ممکن است جزو افرادی شده باشید که آن قدر از کوچک ترین اشتباهات می ترسند که هیچ اشتباهی را قابل قبول نمی دادند. یا ممکن است به خاطر همه ی اشتباهات خود، دچار افسردگی مزمن شده باشید. 

 

 

در موارد حاد، ترس از اشتباه کردن زندگی را فلج می کند . ممکن است دایما به فکر اشتباهات گذشته باشید و برای اینکه از اشتباهات آینده اجتناب کنید، فعالیت ها و روابط خود را محدود نمایید. ممکن است ترس از اشتباه کردن باعث شود سعی کنید حداقل کار را قبول کنید تا آن کار را کامل انجام دهید . اما این هم غیر ممکن است زیرا تغییر و اشتباه غیر قابل اجتناب هستند.

حقیقت این است که عزت نفس هیچ ربطی به کامل بودن یا اجتناب از اشتباه ندارد .  عزت نفس ریشه در پذیرش نامشروط خود به عنوان موجودی ذاتا ارزشمند دارد. احساس خوب درباره ی خود داشتن منوط به تصحیح کردن همه ی اشتباهات نیست، بلکه احساسی هست که فرد با وجود اشتباهاتش درباره ی خود دارد. تنها اشتباه واقعا جدی، موافقت کردن با منتقد اسیب رسان است که می گوید اشتباهات نشان دهنده ی بی ارزش بودنهستند . 

گروه مطالب: 

  آدرس مطب  :

 

  خیابان شریعتی - ابتدای خیابان دستگردی(ظفر)،ساختمان پزشکان سبز،پ۷ ،طبقه دوم واحد ۷

  

 

 

   تلفن :۲۲۶۳۹۳۴۱-۰۲۱

   همراه : ۰۹۱۹۵۰۸۹۴۵۶

تهران شریعتی ابتدای خیابان ظفر ساختمان سبز پلاک ۷ طبقه دوم واحد ۲