دکتـر الهـه مهـرمـنش  دکتـری روانشنـاسی سلامــت

نوروتراپی چه کمکی به ورزشکاران می کند؟

نوروتراپی چه کمکی به ورزشکاران می کند؟

یکی از کاربردهای نوروتراپی استفاده از آن، برای ورزشکاران است. از جمله ی ورزشکاران ، نادال تنیسور، موفق و معروف می باشد که یکی از راهکارهای موفقیتش استفاده از نوروفیدبک برای ارتقاء عملکرد ذهنی اش بوده است.

 

 

اهدافی که نوروتراپی برای یک ورزشکار به ارمغان می آورد:

 کاهش اضطراب در مسابقات
نوروفیدبک نوعی دوپینگ اخلاقی برای ورزشکاران در نظر گرفته می شود.

 در حال حاضر بسیاری از ورزشکاران در کشورهای پیشرفته و همچنین بسیاری از سازمان های معتبر جهانی از جمله ناسا (سازمان علوم فضایی آمریکا) جهت ارتقا مهارت های ذهنی و شناختی و بهینه سازی تصمیم گیری، افزایش خلاقیت، تقویت حافظه و افزایش هماهنگی جسم و ذهن از این روش استفاده می کنند.

به عنوان مثال تیم ملی ایتالیا ،تیم آث میلان ،بسیاری از برندگان طلای المپیک مثل ماری پیرس و چاد کاروین رسما اعلام کردند که جهت بهبود کارکرد ذهنی برای آمادگی مسابقات از نوروفیدبک استفاده می کنند.

در آمریکا بیش از ۱۰۰۰ مرکز نوروفیدبک وجود دارد که این رقم در ۵ سال گذشته از کمتر از ۱۰۰ مرکز به این تعداد رسیده است، که این موضوع خود حاکی از میزان اهمیت و محبوبیت این روش درمانی در کشورهای پیشرفته می باشد.

 

 

 

 

 

تأثیر نوروفیدبک بر ورزشکارن رسیدن به حداکثر عملکرد و استفاده از همه ی توان، آرزو و هدف هر ورزشکار و تیم ورزشی است. تمرین های ورزشی، بدن سازی، استفاده از مربیان بزرگ و گران قیمت، برنامه های تفریحی، داشتن روانشناس در کنار تیم و استفاده از تشویق های مالی همه به منظور استفاده از حداکثر توان و بازده ورزشکاران و در نتیجه موفقیت کلی تیم، استفاده می شوند. 

نوروفیدبک یک روش غیرتهاجمی، ایمن و کاملا بدون عوارض است که از امواج مغزی برای اثربخشی خود استفاده می کند. در این روش الکترودها یا سنسورهایی به سر و گوش ورزشکاران متصل می شود و امواج مغزی آن ها را از طریق رایانه و با استفاده از بازی، شکل و صدا به خود ورزشکار نشان می دهد. سپس تکلیفی به صورت یک بازی به ورزشکار داده می شود تا آن را با استفاده از الگوی بهینه امواج مغزی که مد نظر متخصص و درمانگر است به انجام رساند.
ورزشکار در این حالت با دست خود هیچ کاری نمی کند بلکه امواج مغزی اوست که بازی را به پیش می برد. در حالیکه از نظر ورزشکار این صرفا یک بازی است که در حال انجام آن است، اما به صورتی ناهشیارانه مغز وی آموزش می بیند و در واقع یاد می گیرد که خود را در حالت بهینه مد نظر درمانگر قرار دهد و نسبت به آن حالت شرطی شود. با تکرار این جلسات یادگیری مغز کامل می شود و در نتیجه مغز خواهد توانست که همیشه خود را در آن حالت حفظ کند، حتی در شرایط و لحظات بحرانی مسابقات در واقع نوروفیدبک در ورزش برای افزایش عملکرد ورزشکار و به عنوان تکنیکی برای آموزش به ورزشکار جهت مقابله با اضطراب کلی و خاص ورزش، کاهش درد و خستگی و افزایش انعطاف پذیری وی به کار می رود.

 

 

گروه مطالب: 

  آدرس مطب  :

 

  خیابان شریعتی - ابتدای خیابان دستگردی(ظفر)،ساختمان پزشکان سبز،پ۷ ،طبقه دوم واحد ۷

  

 

 

   تلفن :۲۲۶۳۹۳۴۱-۰۲۱

   همراه : ۰۹۱۹۵۰۸۹۴۵۶

تهران شریعتی ابتدای خیابان ظفر ساختمان سبز پلاک ۷ طبقه دوم واحد ۲