میگرن، از جمله اختلالات روان تنی

میگرن چیست؟

میگرن یکی از اختلالات روان تنی ، سردردی تپش دار است که معمولا نیمی از مغز را در بر می گیرد. این سر درد آن قدر شدید است که می تواند زندگی روزانه ی فرد را مختل کند. این اختلال ممکن است با استفراغ و تهوع همراه باشد. حمله ی این سر درد ممکن است تا ۷۲-۲ ساعت طول بکشد. میگرن دربرخی از افراد به صورت هفتگی رخ می دهد در برخی دیگر ممکن است حتی یک بار در سال هم اتفاق نیفتد.

این نوع سردرد ممکن است ارثی باشد و در دوران نوجوانی آغاز می شود و به مرور با افزایش سن کاهش می یابد.

انواع میگرن:

میگرن کلاسیک: به سر دردی گفته می شود که معمولا شامل نشانه های بصری مانند یدن خطوط، اشکال، و یا فلش زدن است. شما حتی ممکن است در بعضی موارد بینایی خود را به مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه از دست بدهید.

یا در قسمت های دست و پای خود اساس سوزش داشته باشید. ممکن است حواس پنجگانه ی شما را هم تحت تاثیر قرار دهند.علایم آن ممولا قبل از سر درد شرو شده و تا یک ساعت ادامه می یابد.

میگرن مزمن: این یک نوع سردرد است که بیش از ۳ ماه و هر ماه به مدت ۱۵ روز یا بیشتر طول می کشد.

چه عواملی درایجاد و بروزمیگرن نقش دارند؟

عوامل محیطی و ژنتیکی در بیماری میگرن نقش دارند . در دو سوم موارد این بیماری در خانواده ها وجود دارد تعدادی از بیماری های روانی با این بیماری ارتباط دارند مانند افسردگی، اضطراب و اختلال دو قطبی.

عامل ژنتیک نیز در به وجود آمدن این اختلال موثر است. در رابطه با تاثیر محرک ها تحقیقات جدید نشان می دهد امواج ناشی از وسایلی منند گوشی موبایل،لب تاپ و .. می توانند موجب تشدد درد بیماران مبتلا شوند.

درمان میگرن چگونه صورت می گیرد؟

مراقبه:

دکترماوسکوپ توضیح می دهد یکی از راه های دستیابی به کاهش استرس به صورت رایگان تمرین آرام و ملایم است که می توان مراقبه را به عنوان درمان این بیماری به کار برد.

تاثیر نوروفیدبک دردردهای مزمن و سردردهای میگرنی:

درمانگران و پزشکانی که از نوروفیدبک برای دردهای مزمن و سر دردهای میگرنی استفاده کرده اند ، اعلام کردند که وقوع و شدت حملات میگرن در اکثر موارد با استفاده از این روش کاهش می یابد و حتی از بین می رود. در دردهای مزمن نیز نوروفیدبک به کاهش درد و کنترل آن (حتی در موارد خیلی شدید) مانند سندرم خستگی مزمن کمک کرد است .