دکتـر الهـه مهـرمـنش  دکتـری روانشنـاسی سلامــت

مهارت زندگی چیست؟

بررسی هیجانات منفی و مدیریت یا عدم مدیریت آن

هر فرد در طول زندگی روش های گوناگونی را برای کنار آمدن با هیجانات خود برمی گزیند. به طور کلی دو خط مشی  اصلی در مقابله با هیجانات ناگوار وجود دارد. در یکی از آن ها خود مساله در مدار توجه قرار می گیرد. شخص موقعیت راه انداز هیجان منفی را ارزیابی می کند و سپس دست به کاری می زند تا آن موقعیت را تغییر دهد یا از آن اجتناب کند.

در خط مشی دیگر خود هیجان در مدار توجه قرار می گیرد و شخص به جای درگیری مستقیم با مساله ای که باعث شکل گیری هیجان منفی در وی شده است، می کوشد تا از راه های گوناگون و با استفاده از مکانیسم های نا کارآمد با آن مقابله کند.

 

 

 

این مکانیسم ها غالبا به هیجان اولیه دام نزده و نه تنها آن را کاهش نمی دهند بلکه با دور باطلی که ایجاد می کنند، باعث شدت یافتن آن و وخیم تر شدن اوضاع می گردند.

خشم، اضطراب و اندوه از مهم ترین هیجان های منفی هستند که در صورت عدم مدیریت صحیح می توانند  مشکلات جدی برای خود فرد و یا اطرافیان وی ایجاد کنند که در این بخش به راهبردهای مقابله با آن ها پرداخته شده است.

در مهارت زندگی چه می آموزیم؟

مدیریت خشم

از طریق پرداختن به فعالیت های جسمی انرژی خود را تخلیه کنیم، حقوق و خواسته های دیگران را مد نظر قرار دهیم، جرات مندانه خواسته های خودا از دیگران بخواهیم و گذشت کنیم.

مدیریت اضطراب

کمالگرا نباشیم، از مراقبه و ریکسیشن استفاده کنیم، افکار منفی را خنثی کنیم.

مدیریت افسردگی

شبکه اجتماعی خود را گسترده کنیم، خوش بین باشیم، خودگویی های منفی را کنار بگذاریم.

 

گروه مطالب: 

  آدرس مطب  :

 

  خیابان شریعتی - ابتدای خیابان دستگردی(ظفر)،ساختمان پزشکان سبز،پ۷ ،طبقه دوم واحد ۷

  

 

 

   تلفن :۲۲۶۳۹۳۴۱-۰۲۱

   همراه : ۰۹۱۹۵۰۸۹۴۵۶

تهران شریعتی ابتدای خیابان ظفر ساختمان سبز پلاک ۷ طبقه دوم واحد ۲