دکتـر الهـه مهـرمـنش  دکتـری روانشنـاسی سلامــت

مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج چیست ؟

مشاوره ی پیش از ازدواج نوعی مشاوره کوتاه مدت است که مدت آن می تواند ۵ جلسه ویا بیشتر(در مواردی که مراجعین به مشکلات روانشناختی مبتلا هستند و یا نیاز به آموزش مهارت های زندگی احساس می شود) ،طول بکشد.جلسات ممکن است هفته ای یک بار یا هرماه یکبار برگزار شوند و این بستگی به مشکل مراجعان و مراحل آشنایی شان دارد.

اهداف مشاوره ای متمرکز بر آماده سازی مراجعین برای تصمیم گیری درست برای ازدواج است به همین دلیل روانشناس در سراسر فرآیند مشاوره ی ازدواج این امکان را برای مراجعان فراهم می سازد تا به اطلاعات کافی و ناب دست یابند،چنین چیزی امکان تصمیم گیری را آسان می سازد .با این تفسیر مشاوره ی ازدواج فرآیندی مشارکتی است که تصمیم گیری نهایی آن بر عهده مراجعین است نه بر دوش درمانگر و تمثیل آن این است که گویی افرادی که برای مشاوره مراجعه کرده اند قدم در تونلی تاریک گذاشته اند که دید خوبی به اطراف خود ندارند ،مشاور ازدواج با دانش و تخصص لازم در این حوزه گویی چراغ قوه ای در دست دارد و می تواند تا چند قدم جلوتر را روشن کند تا مراجعین از شرایط آگاهی پیدا کنند که مسیری که بر روی آن قدم می گذارند مسطح،پرفراز و نشیب  و یا چاله ای عمیق است،اما اینکه به مسیر خود ادامه دهند یا نه را خود تصمیم می گیرند نه مشاور اما این نکته را فراموش نکنید که صادق بودن و همکاری با روانشناس می تواند نور بیشتری از چراغ قوه بر مسیر بتاباند .

 

 

 

 

مراحل مشاوره پیش از ازدواج : 

مرحله اول : ارزیابی دقیق دو طرف از طریق مصاحبه و تست های روانشناختی،رسیدن به تشخیص و کمک به تصمیم گیری دو طرف برای ماندن یا جدایی.

مرحله دوم : در این مرحله هدف درمان مشکلات روانشناختی ،حل مشکلات ارتباطی،توانمندسازی مراجعان با آموزش مهارت ها و در نهایت کمک به آنها برای تصمیم گیری بهتر در مورد رابطه است.

انواع مراجعین پیش از ازدواج : 

مراجعینی که برای مشاوره ی پیش از ازدواج اقدام می کنندد را می توان به سه دسته طبقه بندی کرد :

دسته ی اول : کسانی هستند که در شروع آشنایی به ما رجوع می کنند.

دسته ی دوم : کسانی هستند که در اواسط آشنایی (حداقل ۶ ماه از رابطه ی آنها گذشته است )به ما مراجعه می کنند.

دسته ی سوم : کسانی هستند مدت ها از آشنایی آنها می گذرد و هدف آنها تصمیم گیری مناسب یا گرفتن نظر نهایی روانشناس برای ازدواج است .

 

 

 

 

جلسات مشاوره ی پیش از ازدواج در مطب دکتر الهه مهرمنش :

جلسه اول : این جلسه به صورت مشترک در یک جلسه یک ساعت و نیم انجام می شود و ارزیابی ابتدایی از مراجعین کنار هم انجام می شود.

جلسه دوم : این جلسه به صورت فردی در یک جلسه چهل و پنج دقیقه ای انجام می شود و ارزیابی کامل تری از ویژگی های شخصیتی و اختلالات احتمالی هر یک از طرفین انجام می شود و قبل و یا بعد از جلسه یک تست از ۳ تست مربوطه را هر یک از مراجعین به صورت فردی انجام می دهند.

جلسه سوم :مراحل همانند جلسه دوم برای هر یک از طرفین انجام می شود.

جلسه چهارم :مراحل همانند جلسه دوم و سوم برای هر یک از طرفین انجام می شود.

جلسه پنجم : این جلسه به صورت مشترک در یک جلسه یک ساعت و نیم انجام می شود که در آن نتیجه ارزیابی های (مصاحبه و ۳ تست ) انجام شده به صورت نمودار و مقایسه ای به مراجعین تحویل داده شده و نقاط مشترک و یا موقعیت هایی که ممکن است برای مراجعین در آینده و زندگی مشترک مشکلاتی را ایجاد کند به صورت شفاف توضیح داده می شود که در نهایت به تصمیم گیری کارآمدتر بیانجامد.

جلسه ششم و بیشتر : دراین جلسات معمولا به درمان و حل مشکلات شناسایی شده پرداخته می شود که با توجه به شدت مشکل و یا مهارت های مورد نیاز تعداد جلسات متغییر است .

 

  آدرس مطب  :

 

  خیابان شریعتی - ابتدای خیابان دستگردی(ظفر)،ساختمان پزشکان سبز،پ۷ ،طبقه دوم واحد ۷

  

 

 

   تلفن :۲۲۶۳۹۳۴۱-۰۲۱

   همراه : ۰۹۱۹۵۰۸۹۴۵۶

تهران شریعتی ابتدای خیابان ظفر ساختمان سبز پلاک ۷ طبقه دوم واحد ۲