دکتـر الهـه مهـرمـنش  دکتـری روانشنـاسی سلامــت

قواعد و باورهای منفی در دوران پیش از ازدواج

باورهای ما هدایت کننده ی رفتار و تاثیرگذار بر احساس مان هستند. باورهای منفی می توانند هیجان های منفی را برانگیزانند و رفتارهای ناکارآمد و دردسرساز را شکل دهند و سپس در یک چرخه ی متقابل بر هم تاثیر بگذارند و از هم تاثیر بگیرند. قواعد از باورها می آیند و معمولا در قالب جملات باید و شاید بیان می شوند . قواعد قوانینی هستند که ما برای خودمان و دیگران وضع می کنیم . فرض ها جملات شرطی هستند که با اگر پس همراه هستند . مانند اگر همسر آینده ات بداند عاشق او هستی در این صورت از تو سو استفاده خواهد کرد .

بررسی باورهای منفی در مراجعان پیش از ازدواج ضروری است . این اقدام ممکن است به طور غیر مستقیم در جلسات مشاوره ای انجام شود . برای مثال مراجع صحبتی کند یا نظری ارایه دهد و شما به ان باور پی ببرید . به علاوه تنش های بین فردی مراجعان که در فاصله ی بین جلسات به شما گزارش داده می شوند، نیز می توانند فرصتی برای شناسایی باورهای انان فراهم کنند . بسیاری از این قواعد و باورهای ناکارامد اگر شناسایی و اصلاح نشوند، در زندگی زناشویی اصلاح خواهند شد . این باورها ممکن است مربوط به خود یا دیگران باشند به برخی از ان ها توجه کنید . 

نباید به همسرم اظهار عشق کنم ممکن است سو استفاده کند . 

ازدواج می تواند به فرزندت کمک کند تا اعتیاد را ترک کند .

ازدواج یعنی قطع هر گونه روابط صمیمانه با خانواده و دوستان (باور)

خانواده ها در روند تصمیم گیری برای ازدواج نباید هیچ دخالتی داشته باشند.(قاعده)

درمانجویان باید بدانند که با داشتن این باورها نمی توانند انتخاب درستی داشته باشند و زندگی سسالمی را در پیش گیرند و ان هنکام است که کمر به همت تغییر آن ها خواهند بست. 

گروه مطالب: 

  آدرس مطب  :

 

  خیابان شریعتی - ابتدای خیابان دستگردی(ظفر)،ساختمان پزشکان سبز،پ۷ ،طبقه دوم واحد ۷

  

 

 

   تلفن :۲۲۶۳۹۳۴۱-۰۲۱

   همراه : ۰۹۱۹۵۰۸۹۴۵۶

تهران شریعتی ابتدای خیابان ظفر ساختمان سبز پلاک ۷ طبقه دوم واحد ۲