دکتـر الهـه مهـرمـنش  دکتـری روانشنـاسی سلامــت

دوگانگی یا تناقض ها در مشاوره ی پیش از ازدواج

توجه به دوگانگی یا تناقض ها در مشاوره ی پیش از ازدواج چه اهمیتی دارد؟
خودشناسی و دیگر شناسی با توجه به دوگانگی ها در خود و دیگران میسر است . در این راستا، برای شناخت بهتر خود و دیگران لازم است به این مورد توجه شود دوگانگی ممکن است بین کلام، کلام و رفتار و یا بین رفتار یا عملکردهای فرد باشد.
دوگانگی در کلام
یکی دیگر از راه های دیگر شناسی توجه به دوگانگی در کلام یا تناقض گویی است . دوگانگی در کلام می تواند نشانه ای از پنهان کاری، فریب کاری یا دروغ گویی، تأیید طلبی و نا آگاهی از خود باشد . برخی افراد به قصد جلب رضایت دیگری سعی می کنند گفته های قبلی خود را نقض کنند و طوری حرف بزنند که مورد قبول طرف مقابل باشد . افرادی که چندان خود را نمیشناسند و با خصوصیات شخصیتی و روحیات خود آشنا نیستند، ممکن است ناخواسته دست به تناقض گویی بزنند . این نشانه مهم است و وجود آن در کسی می تواند سؤال برانگیز باشد . افراد در صورت مواجهه با دوگانگی: 
. به خود فرصت بیشتری بدهند تا طرف مقابل را بهتر بشناسند .
. طرف مقابل را با دوگانگی در کلام مواجه کنند .
. بگویند:  شما قبلا چیز دیگری گفتید و الان دارید چیز دیگری می گویید .
. به رفتار و عملکرد فرد بهای بیشتری بدهند زیرا با توجه به عملکرد افراد می توانند به شناخت بهتری از آن ها برسند .

 

 

دوگانگی بین کلام و رفتار

تناقض دوگانگی بین کلام و رفتار نیز نشانه ی مهمی است که افراد در آستانه ازدواج باید به آن ها توجه نمایند . در صورت وجود چنین چیزی باید رفتار یا عملکرد فرد را ملاک قرار دهند زیرا افراد همانی هستند که عمل می کنند . برای مثال:  اگر کسی خود را فردی دست و دل باز و بخشنده توصیف می کند اما شما می بینید که عملکرد او کاملا خلاف آن چیزی است که می گوید ، باید رفتار و عملکرد فرد را ملاک قرار داد . به عبارتی رفتار یا عملکرد امتیاز و ضریب بالاتری از کلام می گیرند و توجه به ان ها یا اهمیت دادن به ان ها در شناخت دیگران کمک کننده است . این قانون در خودشناسی هم صدق می کند، برای اینکه خود را بشناسید باید به عملکرد روزانه به ویژه رفتارتان با دیگران توجه کنید تا بدانید کیستید. این قانون را به خاطر بسپارید که شما همانی هستید که عمل می کنید.

 

 

 

گروه مطالب: 

  آدرس مطب  :

 

  خیابان شریعتی - ابتدای خیابان دستگردی(ظفر)،ساختمان پزشکان سبز،پ۷ ،طبقه دوم واحد ۷

  

 

 

   تلفن :۲۲۶۳۹۳۴۱-۰۲۱

   همراه : ۰۹۱۹۵۰۸۹۴۵۶

تهران شریعتی ابتدای خیابان ظفر ساختمان سبز پلاک ۷ طبقه دوم واحد ۲