دکتـر الهـه مهـرمـنش  دکتـری روانشنـاسی سلامــت

درد های روان تنی یا سایکو سوماتیک چیست؟

* درد سایکوسوماتیک یا روان تنی می تواند انواع متفاوتی داشته باشد ودر هر قسمت بدن ایجاد شود.

* تجربه درد می تواند موضعی و در یک منطقه باشد یا به تمام بدن تعمیم پیدا کند.

* سوماتوفرم (اختلال شبه جسمی) اختلالاتی هستند که مشخصه ی آن ها وقوع یک یا چند درد بدنی و جسمانی است که پس از ارزیابی پزشکی مناسب مشخص می شود .

هیچ توضیح آسیب شناسی فیزیکی برای آن وجود ندارد یا هنگامی که آسیب پاتولوژی وجود داشته باشد شکایت جسمی یا نتیجه ی اختلال است یا بیشتر از آنچه در یافته های فیزیکی انتظارش را داریم.

* درد روان تنی یا سایکوسوماتیک به عنوان درد روان زا یا اختلال درد ناشی از استرس و اضطراب روان شناختی شناخته می شود و مشخصه ی آن درد مزمن در بیش از یک منطقه است که می تواند چندین ماه تا چندین سال ادامه داشته باشد.

* باید در نظر داشته باشید که درد سایکوسوماتیک که بیمار از آن ها شاکی است بر خلاف تصور قبل فقط در ذهن بیمار نیست آن ها درد فیزیکی واقعی هستند که واقعا بیمار آن ها را حس می کند نه اینکه ادا در بیاورد.

* مجموعه ای از غربالگری ها مثل آزمایش خون و معاینات رادیولوژیک از قبیل اشعه ایکس، سی تی اسکن و MRI می تواند وجود هر گونه مشکل پزشکی که باعث ایجاد درد شده است را رد یا تایید کند.

* اگرچه دلیل قطعی برای شروع آن نمی توان مشخص کرد اما تصور می شود که استرس های خاص زندگی ممکن است آغاز کننده ی این دردها باشند.

* بسیاری از افراد پس از تجربه ی یک وضعیت منفی قابل توجه مثل از دست دادن عشق یا روبرو شدن با یک فاجعه طبیعی دچار درد سایکوسوماتیک می شوند.

دکتر الهه مهرمنش

مطب روان شناسی چشم انداز آینده

 

گروه مطالب: 

  آدرس مطب  :

 

  خیابان شریعتی - ابتدای خیابان دستگردی(ظفر)،ساختمان پزشکان سبز،پ۷ ،طبقه دوم واحد ۷

  

 

 

   تلفن :۲۲۶۳۹۳۴۱-۰۲۱

   همراه : ۰۹۱۹۵۰۸۹۴۵۶

تهران شریعتی ابتدای خیابان ظفر ساختمان سبز پلاک ۷ طبقه دوم واحد ۲