تحقیقات در زمینه ی اختلالات روان تنی

دسته ای از مشکلات به عنوان اختلالات روان تنی در نظر گرفته می شوند :

اختلال تبدیلی: در این اختلال علایم جسمی هنگام بروز استرس روانی اتفاق می افتند برخی از فلج های موقت، از دست دادن توانایی حرف زدن و..

هیپنوکندریا: بیماران مبتلا به این اختلال با مشاهده ی کوچک ترین علایم جسمی فکر می کنند به بیماری وخیم و خطرناکی دچار  شده اند

به عنوان مثال با یک سر درد ساده فکر می کنند مبتلا به تومور شده اند و این موضو خود به افزایش اضطراب و شدید شدن و مدام شدن سردرد های آن ها منجر می شود.

اختلال جسمانی شکل: عموما بسیاری از سر درد و نشانه های روانی مثل خستگی، علایم گوارشی مانند تهوع ، استفراغ ، درد در ناحیه شکم یا نشانه های دیگری مثل درد زمان رابطه ی جنسی ، از دست دادن تمایلات جنسی و تجربه دوره های بسیار دردناک عادت ماهیانه از اختلال های رایج جسمانی اند.

اختلال درد: بیماران مبتلا معمولا درگیر دردهای مزمن هستند که این دردها به مشکلات طبی مشخصی مرتبط نیستند.

به عنوان مثال دردهایی شدید و مزمن در کمر یا پا تجربه می شود و شدت این دردها فعالیت های عادی زندگی افراد را مختل می کند.

اختلال بدشکلی بدن: افراد مبتلا به این اختلال در مورد ظاهر خود بسیار نگران هستند و نقایصی وجود دارد.

مثلا با اندکی ریزش مو تصور می کنند دچار مشکل طاسی شده اند و به شدت نگران می شوند.

سایبرکندریا: در دهه ها اخیر به واسطه انتشار اطلاعات پزشکی و بیماری ها در فضای مجازی و اینترنت برخی افراد با جستجو و مشاهده اطلاعات پزشکی بیماری ها بسیاری از علایم بیماری هایی را در بدن خود تجربه می کنند.

دکتر الهه مهرمنش

کلینیک تخصصی روانشناسی چشم انداز آینده