دکتـر الهـه مهـرمـنش  دکتـری روانشنـاسی سلامــت

انواع بیماری های سایکوسوماتیک

انواع بیماری های سایکوسوماتیک:

میگرن، سردردهای تنشی،تهوع و استفراغ، آسم، ورم روده ی بزرگ، جوش و آکنه، واکنش های آلرژی، کهیر، کاهش قند خون، افزایش ترشح غدد داخلی، دیابت نوع دو، چاقی، فشار خون اساسی، بیماری کروز قلب و افزایش ضربان قلب.

۱. دستگاه گوارش: زخم معده و اثنی عشر از اختلالات روان تنی هستند. بر طبق نظریه ی روان پویایی، این افراد حالت تهاجمی داشته و زمانی که مقداری از این تهاجم را بیرون می ریزند و مقداری دیگر را کنترل کرده در درون خود نگه می دارند این انرژی باقی مانده باعث ترشح اسید کلریدریک شده و در نتیجه ایجاد زخم در این ناحیه می کند.

۲. ورم روده بزرگ: این حالت بیشتر در آدم های زودرنج و حساس که مقاومت در آنها ایجاد شده دیده می شود. این افراد غالبا درونگرا هستند.

۳.بیماری های تنفسی مانند آسم: علاوه بر داشتن زمینه ارثی معمولا در افرادی دیده می شود که برونگرا، مهاجم و فکور هستند.

۴. دردهای استخوانی و مفصلی: ورم مفصل یا آرتریت روماتویید، معمولا از افراد پرکار، خوش قلب و خوش نیت که در باطن شخصیت متخاصم دارند، دیده می شوند. ورم مفاصل زمانی بیشتر می شود که خشم فروخورده ای در فرد به وجود آید و وی راهی برای بروز این خشم نیابد.

۵. دردهای ستون فقرات و کمر دردهای روان تنی: ممکن است کمردرد بر اثر دیسک، ساییدگی مهره ها، تومورهای نخاع و ستون فقرات باشد، این بیماری ها چون علت عضوی دارند مد نظر نیستند. معمولا دردهایی که در ۳/۱ بالای مهره ها باشد مثل مهره های اول پشتی و گردن بیشتر در افرادی دیده می شود که در انطباق خود با محیط پیرامونی دچار مشکل می شوند و نمی توانند هیجان هایشان را با محیط تطبیق دهند یا به عبارتی COPING هیجانی با محیط ندارند. این افراد دارای خلق پایین (غمگین) به صورت طولانی مدت هستند.

 

گروه مطالب: 

  آدرس مطب  :

 

  خیابان شریعتی - ابتدای خیابان دستگردی(ظفر)،ساختمان پزشکان سبز،پ۷ ،طبقه دوم واحد ۷

  

 

 

   تلفن :۲۲۶۳۹۳۴۱-۰۲۱

   همراه : ۰۹۱۹۵۰۸۹۴۵۶

تهران شریعتی ابتدای خیابان ظفر ساختمان سبز پلاک ۷ طبقه دوم واحد ۲