دکتـر الهـه مهـرمـنش  دکتـری روانشنـاسی سلامــت

اقدام به خود کشی

 خود کشی چیست؟ ود چه مواقعی ممکن است فرد دست به این کار بزند؟
اقدام به کشتن خود به هر شکل و روشی که باشد، رفتاری خود تخریب گرانه تلقی می شود . خود کشی خشمی است که متوجه خود فرد می شود و معمولا در افراد افسرده ، معتاد به مواد محرک، افراد مبتلا به اختلالات روانی شدید و حاد مانند اسکیزوفرنیا، مبتلایان به افسردگی با تابلوی سایکوتیک و نیز در اختلالات روان پزشکی حاد مانند دوقطبی دیده می شود . اقدام به خود کشی می تواند واکنشی در برابر بحران پیش آمده باشد ضعف مهارت های مقابله ای (مرگ عزیزان، تجاوز شدن) مواجهه با بحران های بین فردی و طبیعی و ناتوانی در مدیریت استرس ها از دلایل عمده ی اقدام به خودکشی محسوب می شوند .  روانشناس، اینکه آیا مراجع در گذشته خود کشی کرده است یا نه، دلایل اقدام چه بوده است و در حال حاضر به خودکشی فکر میکند یا نه را از فرد سؤال می کند . بررسی دلایل اقدام به خودکشی مهم است. اختلالات روان پزشکی به ویژه اختلال افسردگی شدید و مشکلات شخصیتی مانند اختلال شخصیت مرزی، فقدان یا ضعف در مهارت های مقابله ای، رویارویی با بحران های زندگی مانند فوت، ورشکستگی، ابتلا به مشکلات و بیماری های جسمانی لاعلاج، از دست دادن نزدیکان و بستگان به دلیل خودکشی یا سابقه ی اقدام به خودکشی در فرد و اعضای خانواده از دلایل مهم آن هستند .  درمانگر خوب  به نشانه های پرخطر مانند احساس ناامیدی، درماندگی و افسردگی شدید توجه می کند و در صورت مشاهده ی این نشانه ها فکر خودکشی را سنجش می کند .      

دلیل اقدام به خودکشی چیست؟
دلیل اقدام به خودکشی هر چه باشد، نشانه ای است از عدم بلوغ شخصیتی و ابتلا به اختلالات روان پزشکی و شخصیتی . این افراد بهتر است برای درمان ارجاع شوند . هرگونه اقدام به خود کشی را جدی بگیرید . امنیت لازم را برای بیمار فراهم کنید . خانواده ها باید درگیر مراقبت از بیمار و حفظ امنیت او شوند .  درمانجو باید بداند که اقدام به خودکشی نشانه ای جدی است و باید تحت نظر روانشناس و روانپزشک باشد . او تا رفع خطرهای احتمالی برای اقدام های بعدی نباید تن به ازدواج دهد .
. اگر فرد مقابل او از اقدام به خود کشی اش اطلاع دارد ولی علی رغم آن به ازدواج اصرار دارد، از او بخواهید به خود و دیگری فرصت دهد و تا زمانی که تمایل به خودکشی طرف مقابل کنترل نشده است تن به ازدواج ندهد .
. تنها در صورت درمان اختلالات سبب ساز اقدام به خودکشی و نیز کنترل خطر خود کشی، ازدواج تایید می شود .
. در صورتیکه فرد تمایلی به درمان ندارد، باید سود و زیان و پیامدهای تصمیمش را بررسی کند و با آن روبرو شود .
. پنهان کردن اقدام به خودکشی ممکن است در آینده بهانه ای برای جدا شدن توسط برخی همسران باشد .
. پنهان کردن موضوع خودکشی کمکی به حل مشکل نمی کند ، خانواده ها در درجه ی اول باید به فکر حفظ جان فرزندشان باشند و در درجه بعدی باید به فکر حفظ زندگی زناشویی فرزندشان باشند و این که چه بسا این احتمال وجود دارد که در صورت مطلع شدن فرد مقابل از موضوع خود کشی، از فرزندشان جدا شود و این خود دردسر بزرگ تری را به دنبال خواهد داشت .

 


.

گروه مطالب: 

  آدرس مطب  :

 

  خیابان شریعتی - ابتدای خیابان دستگردی(ظفر)،ساختمان پزشکان سبز،پ۷ ،طبقه دوم واحد ۷

  

 

 

   تلفن :۲۲۶۳۹۳۴۱-۰۲۱

   همراه : ۰۹۱۹۵۰۸۹۴۵۶

تهران شریعتی ابتدای خیابان ظفر ساختمان سبز پلاک ۷ طبقه دوم واحد ۲