دکتـر الهـه مهـرمـنش  دکتـری روانشنـاسی سلامــت

آگاهی در حوزه ی عزت نفس

مساله ی آگاهی

انگیزش چیست؟ و چه تاثیری بر تصمیم گیری های ما دارد؟

شما همیشه کاری را انتخاب می کنید که بیشتر احتمال دارد نیازهایتان را برطرف سازد. این مفهوم انگیزش را نشان می دهد، یعنی تمایل به انجام دادن کاری بیش از هر کار دیگر. 

انگیزش اساسا عبارت است از انتخاب هشیار یا نیمه هشیار بهترین گزینه ای که برای برطرف کردن نیازهای موجود در دسترس است . مزایای بالقوه ی عملی که انتخاب می کنید، حداقل در همان لحظه ی انتخاب از معایب قابل پیش بینی آن بیشتر به نظر می رسد .  بدیهی است شما بسته به آگاهی تان عملی را در یک لحظه به عنوان بهترین انتخاب می کنید. آگاهی یعنی اینکه به چه روشی همه ی عوامل مرتبط با نیازی که دارید را، به صورت هشیار یا نیمه هشیار ادراک می کنید و میشناسید. در هر لحظه آگاهی شما حاصل هوش ذاتی ، بصیرت وضعیت هیجانی و جسمانی ای که در آن لحظه دارید و کل تجربه ای ست که تا آن زمان در زندگی کسب کرده اید. 

اشتباه چیست و چه ارتباطی با سطح آگاهی افراد دارد؟ 

 

 

اشتباه برچسبی ست که مدتی بعد وقتی آگاهی شما تغییر می کند، به رفتار خود می زنید. در این زمان عواقب کاری که کردید را فهمیده اید پس فکر می کنید که باید کار دیگری می کردید. از آنجا که شما همیشه بیشترین تلاش را می کنید، یا آن چیزی که به نظر می رسد به احتمال زیاد نیازهایتان را برآورده می سازد را انتخاب می کنید، و با توجه به اینکه اشتباه ، حاصل تفکرات بعدی است، پس به طور منطقی اشتباه کردن نباید عزت نفس شما را پایین بیاورد. 

اگر این استدلال را می کنید، به یک نکته ی مهم درباره ی انگیزش توجه نکرده اید. آن نکته این است که دانستن برای عمل کردن کافی نیست . اگر آگاهی فرد در یک لحظه بر انگیزش متضاد قوی تری متمرکز شود، او تحت تاثیر ان عمل خواهد کرد.  اگر به عملی که انتخاب می کنید تا انجام دهید، برچسب خوب یا بد بزنید، در نهایت به خاطر اعمالی که نمیتوانستید انجام ندهید، خود را ناعادلانه تنبیه خواهید کرد . برچسب های بهتری که می توانید از آن ها استفاده کنید، عاقلانه یا غیر عاقلانه و مفید و یا غیر مفید است . زیرا این واژه ها با قضاوت مشفقانه تر و دقیق تری درباره ی اعمال شما که تحت تاثیر آگاهی محدودی انجام می شوند، همراه هستند . در هر صورت بهتر است با خود عهد ببندید آگاهی تان را افزایش دهید تا اینکه تصمیم جدی بگیرید که هرگز اشتباه قبلی را دوباره تکرار نکنید . زیرا تا وقتی آگاهی خود را افزایش ندهید، دوباره همان اشتباه را مرتکب خواهید شد .

افزایش دانش خود درباره ی اشتباه

۱. بدانید هر کسی اشتباه می کند . همه ی انسان ها در طول زندگی خود دچار اشتباه می شوند . برادران رایت چندین بار شکست خوردند تا بالاخره هواپیمایشان پرواز کرد . سالک سال ها تلاش کرد تا واکسن فلج اطفال را تولید نمود. در راه یادگیری یا امتحان کردن چیزهای جدید، اشتباه امری غیرقابل اجتناب است . 

۲. بدانید که حتی شما هم اشتباه می کنید . اگر فکر می کنید همیشه اشتباه می کنید، فقط ده تا از بزرگ ترین اشتباهاتتان را بنویسید. توجه کنید که چه چیزی در آن زمان مهم تر به نظر می رسید . اکنون سعی کنید نیاز یا نیازهایی که شما را به سوی این تصمیم کشاندند را به خاطر بیاورید.

گروه مطالب: 

  آدرس مطب  :

 

  خیابان شریعتی - ابتدای خیابان دستگردی(ظفر)،ساختمان پزشکان سبز،پ۷ ،طبقه دوم واحد ۷

  

 

 

   تلفن :۲۲۶۳۹۳۴۱-۰۲۱

   همراه : ۰۹۱۹۵۰۸۹۴۵۶

تهران شریعتی ابتدای خیابان ظفر ساختمان سبز پلاک ۷ طبقه دوم واحد ۲